Het leven van Gozen Doorn heeft in het teken gestaan van zijn drang tot scheppen en vormgeven. Gozen begon vlak na WO II zijn carrière in het grafische vak. Hij bleek al snel een duizendpoot op het gebied van de grafische vormgeving. Als graficus en later artdirector in het bedrijfsleven of in opdracht ontwierp Gozen een veelheid aan onder andere interieurs, beursstands, beeldmerken en reclamemateriaal en voorzag hij menig ontwerp van illustraties en artist’s impressions. Bekende grafische monumenten waren zijn in opdracht ontworpen gestroomlijnde goudgele snorren voor de groene treinneuzen. Ook zijn over de hele wereld bekende beeldmerk van eerst het in Amsterdam gevestigde veembedrijf Blauwhoed (blauwe hoed) en na de fusie met het Rotterdamse veembedrijf Pakhuismeesteren de rode hoed van wat toen Pakhoed is gaan heten. Ook nu nog, na de fusie met havenbedrijf Van Ommeren, maakt zijn rode hoed prominent deel uit van het beeldmerk van wat Vopak is gaan heten.
Zijn originaliteit en kwaliteit bleven niet lang onopgemerkt, want al in het begin van de jaren vijftig werden een aantal van zijn grafische ontwerpen bekroond. In zijn vrije beeldende werk ontwikkelde hij een voorliefde voor het werken met drukinkten en – vanuit zijn achtergrond – industriële omgevingen.
Eind jaren zestig koos Gozen voor een onzeker bestaan als professioneel beeldend kunstenaar. Een belangrijke periode ook waarin hij zijn gevoel voor compositie, kleur- en materiaalgebruik verder ontwikkelde. In deze en latere perioden zijn zijn generatiegenoten van Cobra nooit ver weg. In zijn hang naar ontwikkeling en perfectie verkende en verdiepte hij diverse technieken. In zijn werk overheerst soms de expressiviteit, in andere de ornamentiek. Soms zijn de werken sober qua kleurstelling, soms grof en vereenvoudigd van aard, soms uitgesproken en kleurvol. Zijn grafische achtergrond is altijd aanwezig in zijn werk. Soms duidelijk door de grafische samenstelling van het werk, dan weer beperkt tot de lijnvoering of tot een detail teruggebracht.
Ook als beeldhouwer en ruimtelijk vormgever heeft Gozen een naam opgebouwd. Het is jammer dat in zijn woonplaats Abcoude alleen zijn beeld – de Schone Baadster – aan de Burgemeester des Tombesweg bewaard is gebleven. Het ‘Telraam’, ooit geplaatst bij Openbare Basisschool de Manse en zijn ‘3 Zuilen’ aan het Abcoudermeer zijn helaas – door verwaarlozing – uit het straatbeeld verdwenen. Zo ook zijn Bonte Boom in IJsselstein. Zijn zonen zijn nog in overleg met de gemeente IJsselstein om het beeld weer te reproduceren. Op deze website zijn foto’s te bekijken van de ontwikkeling en uitvoeringen van deze kunstwerken.